Ontwikkelplan

PLANNING VAN DE ONTWIKKELING IN GROEP 1 en 2

Hoewel het onmogelijk is de ontwikkeling van een kind te plannen, hanteren we op De Wegwijzer wel een bepaalde planning om de ontwikkeling te stimuleren.
In deze planning gaat het vooral om de activiteiten die in de kring en in de werkles ’s morgens plaats vinden.
Leidraad bij ons onderwijs in groep 1 en 2 zijn de thema’s die het hele jaar door aan bod komen. Soms komen thema’s uit Schatkist, soms bedenken we ze zelf.
De beginnende gecijferdheid komt structureel aan bod bij:
- spelen in de hoeken (b.v. telspelletjes in de huishoek, bouwhoek)
- gebruik van de hoekenkaart
- kalender; datum verwisselen
- geld voor 3e wereld tellen
- verjaarsceremonie
- werken met de opdrachtkaarten
- ontwikkelingsmateriaal
- spelletjes uit: met sprongen vooruit
- oefeningen van begrippen in de kleine kring

De beginnende geletterdheid komt structureel aan bod bij:
- spelen in de hoeken (b.v. verteltafel, luisterhoek, schrijfmateriaal in de huishoek, stempelen/schrijfpatronen in de lees-schrijfhoek)
- gebruik van de hoekenkaart
- naamkaartjes en pictogrammen
- schrijven bij tekeningen
- wekelijks opzegversje
- aanbod van boekjes
- wekelijkse boekbespreking
- wekelijkse verteltas
- taalkaarten
- voorlezen
- vertellen in de kring
- oefeningen van begrippen in de kleine kring

Voor de gymlessen zijn er lessuggesties uit methodes en spelboeken.

Bij de creatieve ontwikkeling gaat het vooral om de uitingsvorm.

Sociaal-emotionele ontwikkeling speelt een rol door de hele dag heen. We gebruiken wekelijks de Kanjertraining.

Het aanbod plannen we in op een werkblad. Dit 14-daagse werkblad bevat een aantal vaste onderdelen:
- kast: alle groepen 1x per week
- hoeken: alle groepen 1x per week
- bakken: groep 1: 1x per week
- tekenen met: gele en groene tafel en groep 2, 1x per 14 dagen
- opdrachtkaart: groep 1 ge en gr na meivakantie en groep 2, 1x per 14 dagen
- taalkaarten: groep 2, 1x per 14 dagen
- speelklei: rode tafel 1x per 14 dagen



Naast de vaste onderdelen op het werkblad worden de “open plekken” ingevuld met onderdelen uit ons werkplan, die opgedeeld is in maanden. In dit werkplan staan de verwijzingen naar de doelen van de beginnende geletterdheid.
De resterende “open plekken” worden gevuld met activiteiten die passen bij de actualiteit of het thema. Voor de kinderen is deze planning dagelijks zichtbaar op het planbord.

De kleine kring vindt 4x per week plaats. Hierin worden begrippen extra geoefend. De andere kinderen werken op dat moment zelfstandig.

De hieronder vermelde methodes worden gehanteerd als bronnenboek en naslagwerk bij de kleuterthema’s.
- Schatkist
- Wereld in getallen
- Met sprongen vooruit; rekenspellenboek
- Map fonemisch bewustzijn
- Schrijfatelier
- Bewegingsonderwijs in het speellokaal
- Moet je doen
- Kleuters verkennen
- Natuur buitengewoon
- T.v. lessen Koekeloere
- Knutselboeken
- Kanjertraining
- Creatieve geest van de juf