We hebben vaste hoeken en wisselende hoeken. De vaste hoeken zijn hoeken die we het hele jaar door aanbieden. Bijvoorbeeld de bouwhoek, de schrijf-/cijferhoek, de leeshoek, de techniekhoek, de themahoek, de luisterhoek en de zand-/watertafel.
Andere hoeken komen af en toe aan bod. Hierbij valt te denken aan de sloophoek, timmerhoek en de verfhoek.
We proberen in iedere hoek werk aan te bieden dat met het thema te maken heeft waar we op dat moment mee werken. Alle hoeken veranderen gedurende het hele jaar hierdoor in meer of mindere mate. Dit zorgt ervoor dat de hoeken het hele jaar door interessant blijven voor de kleuters.
Thema hoek
Bouwhoek
In de bouwhoek liggen uiteraard de blokken. Deze worden soms aangevuld met tijdelijke materialen zoals een kasteel of poppetjes. Wanneer het thema het toelaat proberen we ook in de bouwhoek iets van het thema terug te laten komen.
In de bouwhoek liggen uiteraard de blokken. Deze worden soms aangevuld met tijdelijke materialen zoals een kasteel of poppetjes. Wanneer het thema het toelaat proberen we ook in de bouwhoek iets van het thema terug te laten komen.
Techniekhoek
De techniekhoek wordt gevuld door de materialen die we in de techniektoren vinden. Door de hele school werken we met deze techniektoren. De materialen vanuit de techniektoren zijn erg divers. Te denken valt aan magneten en elektro maar ook aan domino, tollen en tandwielen.
Computerhoek
Op de computers maken de kinderen oefeningen die te maken hebben met taal en letters of cijfers en tellen.
Ook kan in deze hoek een digitaal prentenboek worden aangeboden.
In deze hoek wordt onderscheidt gemaakt in opdrachten voor groep 1 en groep 2.
Ook kan in deze hoek een digitaal prentenboek worden aangeboden.
In deze hoek wordt onderscheidt gemaakt in opdrachten voor groep 1 en groep 2.
Schrijf-/cijferhoek
Dit is de enige hoek die twee keer op de hoekenkaart staat. De kinderen maken in deze hoek twee opdrachten.
Eén opdracht waarbij we een beroep doen op de fijne motoriek. Hierbij komen voorbereidende schrijfoefeningen in voor. De kinderen moeten bijvoorbeeld een spinnenweb af tekenen (rechte lijnen trekken) of de kikker op het papier op verschillende manieren laten springen(hoekige lijnen, golvende lijnen).
De andere opdracht heeft te maken met cijfers en tellen. Hierbij komen oefeningen aan bod waarbij er aantallen gekleurd moeten worden of getallenrijen verder moeten worden gemaakt.
Eén opdracht waarbij we een beroep doen op de fijne motoriek. Hierbij komen voorbereidende schrijfoefeningen in voor. De kinderen moeten bijvoorbeeld een spinnenweb af tekenen (rechte lijnen trekken) of de kikker op het papier op verschillende manieren laten springen(hoekige lijnen, golvende lijnen).
De andere opdracht heeft te maken met cijfers en tellen. Hierbij komen oefeningen aan bod waarbij er aantallen gekleurd moeten worden of getallenrijen verder moeten worden gemaakt.
In deze hoek wordt onderscheidt gemaakt in de opdrachten voor groep 1 en groep 2.
Zand-/watertafel
Deze ‘tafel’ is gevuld met zand. Binnen het thema zoeken we materialen waarmee de kinderen kunnen werken in deze tafel. Zo stimuleren we de creativiteit van de kinderen. Wanneer het weer het toelaat vullen we de ‘tafel’ met water.
Luisterhoek
In de luisterhoek bieden we soms een voorleesverhaal met boekje erbij aan. Maar ook komen hier luisterspellen aan bod. De kinderen luisteren naar de cd en maken hierbij een opdracht. Hierbij valt te denken aan kaarten in de goede volgorde leggen of plaatjes bij elkaar zoeken.
Leeshoek
In de leeshoek liggen allemaal verschillende boekjes zodat de kinderen hier heerlijk kunnen ‘lezen’. Op deze manier maken de kleuters kennis met allerlei verschillende boeken en stimuleren we het ‘lezen’ van boeken. Iets wat we bij ons op school erg belangrijk vinden.
Verfhoek
Als een ware kunstenaar kunnen de kinderen op een schilderezel hun schilderij maken.
Sloophoek
De kinderen mogen in de sloophoek aan de slag met schroevendraaier en oude (kapotte) apparaten. Er worden allerlei ontdekkingen gedaan wanneer de apparaten uit elkaar worden gehaald.
Timmerhoek
Met hamer en spijker mogen de kinderen gaan timmeren in stukken hout.